kou uitgelegd :) - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Joelle - WaarBenJij.nu kou uitgelegd :) - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Joelle - WaarBenJij.nu

kou uitgelegd :)

Door: Joelle

Blijf op de hoogte en volg Joelle

14 December 2009 | Nederland, Amsterdam

ik heb zoveel vragen gekregen over hoe koud het hier nu is en als ik de temp vertel dan denken jullie vast is dat het nu....

okay als iemand mijn reacties heeft gelezen...palmboom jou -27 red ik nooit. zelfs je -8 niet. officieel wordt het hier niet kouder dan rond het vriespunt (denk je ook wat klaagt ze nu) deze stad zit precies op het randje van wel of geen verwarming in het huis (centraal dan) en het komt er op neer dat het geen verwarming is.
buiten is het warmer dan binnen ( of in ieder geval lekkerder) de lucht vochtigheid is hoog waardoor de kou je kleding binnen dringt.
heb ik nu ook geen verwarming in huis nou ja eigenlijk niet. wel heb ik een AC met een verwarmings element wat inhoud dat het warme lucht blaast ipv koude lucht. maar dat ding staat op zo'n rare plaats dat als je zit je er nog geen profijt van hebt en 1 AC meot het hele huis verwarmen nou ja dat lukt natuurlijk niet.

hoe overleef ik de kou? heel veel lagen , in beweging blijven en naar buiten gaan.
kleding tja ik heb wel genoeg maar wassen (doordat het zo vochtig is) en drogen duurt zo'n week of langer als je pech hebt. maar gelukkig is kleding niet zo duur maar de kwaliteit dan ook niet zo hoog maar kan je iets warms voor aanschaffen:)

genoeg over de kou. ja ik eet ook met stokjes, als je er aan begint denk je hoe ga ik dit ooit voor elkaar krijgen zonder mijn hele maaltijd van tafel te moeten halen. maar nu ik het genoeg doe is het best makkelijk. het meeste wat ik voorgeschoteldn krijg is bekend " maar doordat het winter wordt is het honden eet seizoen ook weer aangebroken.....

alle lessen worden in de lokale taal gegeven met af en toe een engels woord. als ik de beginner, beginner klas had dan was het nog half engels geweest. nu is het allemaal de lokale taal.

verschil tussen HK en hier. tja door verschillen op te gaan noemen wil ik jullie niet afhouden van het gaan naar dit land. de cultuur is gewoon anders. en ja het is soms lastig. maar laat je door de verschillen die ik op ga noemen je erniet van weerhouden om dit land op te zoeken en vakantie te gaan houden. het is een ontzettend mooi land.

hk - doet wacht rijen voor de bus
hier - iedereen stroomt de bus in de laatste zullen soms echt de 1st zijn hier ( geen nette rijen)
hk - verkeer is meer aan regels en moet je echt wachten voor rood
hier - je loopt wanneer je kan wel uitkijken voor auto;s fietsers en andere dingen op de weg
hk - duur openbaar vervoer (voor nl nog steeds redelijk goedkoop)
hier - alle bussen kosten 10c

tja verder er zijn nog zat verschillen om op te noemen maar dat ga ik niet doen.

gebouwen - die schieten als paddestoelen uit de grond 1 dag zijn ze de fundering aan het storten 2 weken later zijn ze al minstens tot de 2e verdieping gekomen en ze groeien met bakstenen en cement :) alles is beton hier koud in de winter warm in de zomer

wat doe ik op het moment....
ik ga 4dgn per week naar school, niet voor lang gewoon een paar uurtjes, daarnaast probeer ik mijn vocabulary op te halen door te studeren en te leren schrijven.

ik loop veel door de stad te denken en als mijn vrienden klaar zijn met hun examens dan ga ik wat tijd doorbregnen met hun en zo ook wat meer van de taal te leren.

voor de rest best relax

voor de meeste school gaande mensen komt de vakantie er aan met de feestdagen.
nu is er hier wel feestdagen versiering maar geen feestdagen vakantie helaas.
25dec moet ik gewoon naar school net als 31 dec. geen vakantie voor mij :(

dit is weer een mega verhaal.

ik hoop dat jullie nog steeds gezellig mee reizen met mijn verhalen!

greetz Joelle

  • 14 December 2009 - 04:56

    Johan Visser:

    Hoi! Leuk dat je onze vragen zo duidelijk hebt beantwoord. Het is hier nu kouder dan bij jou :( maar gelukkig hebben wij wel verwarming ;) en is het niet zo koud als bij de Palmboom! Altijd baas boven baas!
    Als je nu 's morgens in de auto stapt moet je de ramen krabben, ga dus maar gewoon op de fiets, dan heb je er geen last van!
    Veel liefs en blijf maar lekker in beweging!

  • 14 December 2009 - 07:50

    Christine Visser:

    Hoi, leuk alweer van jou te lezen en ik wens je veel succes met de taal, gaat steeds even beter en ik denk de mensen daar waarderen het zo dat je de moeite neemt...sterkte met de kou, ik hou van jou, tot gauw, denk aan je!

  • 14 December 2009 - 10:41

    Mama:

    Top dat je zo duidelijk de vragen hebt beantwoord. Bedankt. En ja, taal leren blijft gewoon lastig, veel oefenen. Ik worstel ook met mijn taalles. Het voordeel voor jou is dat je het kunt oefenen. Ik heb die gelegenheid helaas niet. Blijft dus theorie. Dag hoor. love you

  • 14 December 2009 - 10:49

    Palmboom:

    Tja, sommige mensen he? Nou haha, nu ben ik de warmste van ons allen, acht graden! Heerlijk! Hier in het zuiden is het lekker!
    Straks terug naar de grote stad, na een heerlijk verblijf bij mijn NL'se vrienden, top! En ja, ben blij dat wij wél verwarming hebben...

  • 15 December 2009 - 12:50

    Diana:

    Als je terug bent moet je me toch even de kneepjes van het met stokjes eten leren...:)
    Fijn alle antwoorden te lezen, minder fijn dat het koud bij jou is en daar niet een vraag iets aan kan veranderen...;o
    Ook triest dat je geen vakantie hebt, het is wel even lekker twee weken even niks... maar je hebt wel meer vrije tijd toch... :?
    Hier vinden we het ontzettend leuk om elke keer met je mee te reizen, zien weer uit naar je volgende belevennis...:)
    Lieve schat, zet 'm op hou je taai, take care, stay close and we love you... XXX

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Amsterdam

nieuwe avonturen

Recente Reisverslagen:

16 Januari 2010

Weer Thuis

28 December 2009

jassen, sloffen, honden en.....naar huis

14 December 2009

kou uitgelegd :)

09 December 2009

terug in de kou

21 November 2009

soo een maand is voorbij
Joelle

Welkom bij mijn 2e reis op waarbenjij.nu! dit wordt een verhaal over mijn leven in Hongkong. Ik zal daar 8 april naar toe vertrekken voor een minimale 2 jaar. daar ga ik werken als vrijwilliger bij een internationale christelijke organisatie. Ik heb er ontzettend zin maar wel spannend!

Actief sinds 12 Juni 2009
Verslag gelezen: 110
Totaal aantal bezoekers 18648

Voorgaande reizen:

22 Juni 2009 - 12 Januari 2010

nieuwe avonturen

08 April 2010 - 30 November -0001

leven in honkie konkie land!

Landen bezocht: