ni hao, ni chile ma?, ni mang ma? - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Joelle - WaarBenJij.nu ni hao, ni chile ma?, ni mang ma? - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Joelle - WaarBenJij.nu

ni hao, ni chile ma?, ni mang ma?

Door: Joelle

Blijf op de hoogte en volg Joelle

07 Oktober 2009 | Nederland, Amsterdam



vandaag leren we het woord mang, ik ben benieuwd wat jullie kunnen vinden wat de betekenis is; ik heb het gevonde op het net dus ik denk dat het jullie ook wel moet lukken. de toon is stijgend. om het wat makkelijker te maken streepje gaat van li benenden naar re omhoog.
wo hen mang:) dussss wat huiswerk voor jullie wat betekent mang?

zoals jullie merken is er toch weer een verhaal uit mijn vingers gekomen i just couldn't hold my horses zoals de Engelsen dat zouden zeggen.

vandaag behandelen we het verkeer :)
de enige verkeersborden die ik gevonden heb zijn die van zebrapaden.
verkeerslichten tja die kan je in deze stad op 1 hand tellen.
terug naar de zebrapaden. in nl horen de auto's te stoppen als je op zo'n pad staat nou
dat kan je hier wel vergeten :)
oversteken is ogen hebben aan alle kanten van je hoofd want je kan zomaar vast komen te staan midden op een kruispunt met toeterend verkeer om je heen tja en wat dan? gewoon stug doorlopen en hopen dat ze buitenlanders geen kwaad doen:)
ook als je de bus uitstapt kijk altijd 2 kanten op want je weet nooit of er een fieters van de andere kant aan komt ook al rijdt hij tegen de stroom in.
alles is hier mogelijk.
er zijn tegen woordig wel klaarovers maar die blazen alleen op hun fluitje en mensen negeren ze gewoon en steken gewoon over als ze denken dat ze kunnen.


de bus. voor 10 cent kan je door de stad rijden van 1 punt naar een ander punt. met een speciale kaart kan het zelfs voor 8 cent :)
in het spitsuur is het mega vol en de bussen komen zo elke 10 minuten. het wordt rij komt hier niet echt voor. dus als je in de bus wilt dan duw je een beetje of je komt aanlopen en stapt meteen de bus in voor de "rij" langs die er ook nog staat. tja je wilt toch met de bus mee.
ow en dan kunnen we ook nog met de taxi voor een max van 1,5 euro kan je de hele stad door kruisen. de ene taxi is wel sneller dan de ander en ze spreken voor al het lokale dialect wat inhoud dat ze niet begrijpen waar ik naartoe wil als ik het in de algemene taal wil zeggen. taxi's zijn leuk maar als je ze wil gebruiken om bagage te vervoren is het geen aanrader want de kofferruimte die is vol, en niet met je bagage maar met extra brandstoftanken.
dan heb je ook de triceciles of de fiets vervoerders die brengen je op de fiets overal naar toe waar je heen wil. en dan heb je ook nog de illegale variant ervan hetzelfde idee maar dan met een motortje, beide nog niet gebruikt.
geef mij maar de benen wagen.
na een dagje in het park te hebben doorgebracht zit ik nu op mijn plank (ook wel bed genaamd ) dit aan je te schrijven. ik ben zeer blij met deze plank. op het moment kan je alleen maar plankharde matrassen kopen omdat er op een gegven moment iemand gezegd heeft dat zachte matrassen niet goed voor je zijn. dus massaal over gestapt naar plank matrassen. ik vind het niet erg maar mijn huisgenootje vind het maar niets.

en dan nu nog even jullie medelijden voor mij op wekken:)
ik ging even bij vrienden langs en ook ff naar het toilet ik doe de deur op slot krijg ik de deur niet meer open. zit ik gewoon opgesloten in de badkamer. dus ik maar heel lief gevraagd hoe ik er weer uit kan komen. gewoon blijven draaien aan het slot en het moet vanzelf los klikken. de vorige had er maar 20 min over gedaan om me te troosten :) telkens werd er gevraagd of het goed met me ging, met mij wel ik had water en de badkamer was groot. er was zelfs een krukje dus daar ben ik maar op gaan zitten terwijl ik het slot draaide en draaide. en ja hoor na een min of 10 daar hoorde ik de echt klik en was ik weer vrij. de volgende mededling was doe de deur niet op slot :)
ik vond het wel geinig. maar toch ben ik blij dat het niet zo lang geduurd heeft

om nog even te herhalen, ik ben benieuwd wat jullie van het woord mang maken.
volgende keer wordt het een dagje kapper. en wat andere dingen...waarschijnlijk het restaurant maar hou me daar niet aan vast ben nog al vergeet achtig deze dagen.

bedankt voor jullie reacties en ik zie nieuwe tegemoet!

veel liefs

Wenli

  • 07 Oktober 2009 - 10:20

    Mama:

    Nou, het valt niet mee om de betekenis te ontdekken. Heb al even gezocht, maar nog niets gevonden. Maar, ik blijf zoeken. Enne, als je nog eens met een fietsvervoerder gaat, dan wens ik je succes.

  • 07 Oktober 2009 - 11:21

    Diana:

    Mocht ik daar ooit als toerist komen, dan weet ik in ieder geval wat me te wachten staat, handig (en ook super gaaf) die verslagjes van jou.

    In het Surinaams betekent mang zoiets als, toch? of zie je wel...
    Maar wat het in het taaltje waar jij nu bent betekent moet ik even uitzoeken... 20 min later...
    - Mang, is een personage uit het Jungleboek :)
    - Of het betekend de Vietnamesche bevolking in waar jij nu zit. :-?
    - En een Mango is een vrucht... ;-)

    Verder nog even de tip van het verkeersdiploma ooit behaald op de basis school... eerst naar links kijken, dan naar rechts en dan weer naar links en voor zo ver mogelijk als er niks aan komt kun je oversteken. Of je dit moest herhalen in het midden van de weg, weet ik niet meer, anders ren je gewwoon maar door, veilig naar de overkant ;-0

    Dikke kus, big hug van ons allen... Doeiii...


  • 07 Oktober 2009 - 11:51

    Chantal:

    Ik heb een betekenis....
    Aziatisch gesproken door een niet Aziaat

  • 07 Oktober 2009 - 11:54

    Chantal:

    een andere betekenis is man/vriend

  • 07 Oktober 2009 - 13:18

    Manon:

    Jaaa!!! Ik weet 'em!! Hoop ik, haha! Mang betekend 'druk' :D ja toch?! hihi!

    Zo te horen vermaak je je wel met alles om je heen, goed zo! Hoop dat verder alles goed met je gaat!

    Veel liefs!! -X-

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Amsterdam

nieuwe avonturen

Recente Reisverslagen:

16 Januari 2010

Weer Thuis

28 December 2009

jassen, sloffen, honden en.....naar huis

14 December 2009

kou uitgelegd :)

09 December 2009

terug in de kou

21 November 2009

soo een maand is voorbij
Joelle

Welkom bij mijn 2e reis op waarbenjij.nu! dit wordt een verhaal over mijn leven in Hongkong. Ik zal daar 8 april naar toe vertrekken voor een minimale 2 jaar. daar ga ik werken als vrijwilliger bij een internationale christelijke organisatie. Ik heb er ontzettend zin maar wel spannend!

Actief sinds 12 Juni 2009
Verslag gelezen: 261
Totaal aantal bezoekers 18645

Voorgaande reizen:

22 Juni 2009 - 12 Januari 2010

nieuwe avonturen

08 April 2010 - 30 November -0001

leven in honkie konkie land!

Landen bezocht: